|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy2. díl o regulárních výrazech věnujeme kotvám.
Kotvy jsou speciálními znaky, které se vyznačují nulovou délkou. Jsou totiž určeny svým okolím. Nejde tedy o znak ve svém smyslu, ale spíše o pozici. V regulárním výrazu se označuje buď speciálním metaznakem nebo escape znakem. Určení začátku a konce řetězceDosud jsme vytvářeli vzory, které se mohli vyskytovat na libovolném místě řetězce. Nezřídka ale potřebujeme specifikovat, jakým podřetězcem má řetězec začínat nebo jakým končit. To je asi nejčastější užití kotev. Začátek řetězce je reprezentován znakem ^ a konec znakem $. V praxi vypadá jejich použití následovně:
$retezec = "text, který končí\n slovem xxx"; Samozřejmě nám nic nebrání určit začátek i konec řetězce zároveň. Toto jsou zápisy, které dělají totéž, ale každý jinak:
$retezec = "regexp"; Hranice slovaEscape sekvence \b je nalezena na místech, kde končí nebo začíná slovo - tedy v místě, kde se stýká znak slova (\w) s jiným znakem (\W). Doplňkem pozice, určené znakem \b je \B. Tomu vyhovují všechny pozice mimo hranici slova.
print "slovo" =~ /\blov\b/; #nevyhovuje První 3 příkazy hledají v řetězci slovo "lov" a poslední příkaz slovo, které na "lov" začíná. Začátek řádku, začátek řetězceDalšími znaky se speciálním významem jsou \A a ^. ^ znamená začátek řádku a \A začátek řetězce. Abychom mohli tyto 2 znaky rozlišit, musíme ale v regulárním výrazu aktivovat režim více řádků. K tomu slouží přepínač m (regulární výraz pak bude vypadat takto: m//m). V tomto režimu bude ^ nalezeno na začátku řetězce, ale také za každým znakem nového řádku. \A se vždy vztahuje jen na začátek řetězce - je tedy v řetězci právě jednou. O přepínačích ještě nějakou dobu mluvit nebudeme. Pro pochopení stačí vědět, že se uvádějí za koncové lomítko regulárního výrazu. Pokud k m/vzor/ chceme přidat přepínače x a y, bude zápis vypadat takto: m/vzor/xy. Mějme řetězec:
radek 1\nradek 2\nradek 3
Teď do něj znázorněme znaky \A a ^. Bez použití přepínače m:
<\A><^>radek 1\nradek 2\nradek 3
A pokud je přepínač m nastaven na "zapnuto", je na začátku každého řádku ještě ^:
<\A><^>radek 1\n<^>radek 2\n<^>radek 3
Pokud nemáte představu, jak by se začátek řádku použil, zde je ještě konkrétní příklad:
print "MATCHED" if "radek 1\nradek 2\nradek 3" =~ /^\Aradek 1\n^/m; #vyhovuje Konec řádku, konec řetězceMechanizmus funguje podobně jako začátek řetězce nebo řádku. Je též nutný přepínač m.
S přepínačem m vypadá řetězec a neviditelné znaky v něm následovně:
<\A><^>radek 1<$>\n<^>radek 2<$>\n<^>radek 3<$><\Z>
Variantou znaku \Z je \z. Jejich význam se liší v tom, že u \z nesmí být na konci řetězce znak nového řádku.
$x = "...XXX\n"; Poznámka: Existuje speciální proměnná $*, která umí nahradit přepínač m. Pokud $* == 1, fungují vzory jako s m, v případě, že $* == 0 ne. Tato proměnná se ale nedoporučuje používat. Dávejte raději přednost uvedení přepínače. Poslední nalezení vzoruZnak \G je na pozici, kterou lze určit funkcí pos, což je místo posledního úspěšného nalezení vzoru. Funkce pospos vrací pozici, na které byl nalezen poslední hledaný výskyt. Je tedy nutný přepínač g, který ale teprve budeme rozebírat. Teď napišme program, který vypíše počet výskytů určeného znaku a jeho pozice. V každé iteraci cyklu budeme hledat v daném řetězci další pozici hledaného znaku, a právě tu přidáme do pole @pozice.
$" = ", "; Vyjádření "NEBO"Představte si následující kód:
if ($volba =~ /Linux/ or $volba =~ /Perl/ or $volba =~ /C/){ Zápis je dost nepohodlný a nepřehledný. Logické or lze naštěstí přesunout z podmínky přímo do regulárního výrazu. Zapisuje se znakem | (někdy se nazývá alternace). Předchozí kód tak velmi zjednodušíme:
if ($volba =~ /Linux|Perl|C/){ Tento kód uzná každý řetězec, ve kterém se vyskytuje 1 z hledaných podřetězců. Ale takové C se může vyskytovat v leckterém řetězci. Proto bude vhodné specifikovat začátek a konec řetězce. K tomu nestačí uvést jen znaky ^ a $, ale je nutné ozávorkovat vše, co patří k OR. Závorky sdružují skupinu znaků. Poznámka - problematice závorek se ještě budeme podrobně věnovat.
if ($volba =~ /^(Linux|Perl|C)$/){ Podobným způsobem je výhodné dělit slova. Kupříkladu
/Perl(5|6)/
bude rychlejší než
/Perl5|Perl6/
Řetězec "Perl" je totiž v 1. případě hledán pouze jednou. Příště se konečně podíváme na třídy znaků.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |