|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (107) - Moose - moderní objektový systémStandardní objektový systém Perlu 5 dnes je již poměrně zastaralý a proto by mohlo být zajímavé poohlédnout se po alternatovách. Tou nejznámější je Moose. Článek je úvodem do studia tohoto tématu a přináší základní myšlenky práce s Moose.
Perl je jazyk, umožňující objektově-orientovaný způsob programování již od verze 5.000 z roku 1994. I proto má velmi daleko k dnešním objektově-orientovaným jazykům. Cílem Moose (v angličtině označuje moose losa nebo někdy jeden z jeho druhů) je přiblížení Perlu moderním objektovým jazykům. Moose je postaven na základech Class::MOP. Moose samotný neumí o tolik více než čistý Perl. Za uživatele však odvede spoustu práce a výsledný kód je kratší a přehlednější. V této minisérii se například vůbec nesetkáme s funkcí bless, budeme psát podstatně méně metod než dosud, budeme srozumitelněji deklarovat atributy a neuvidíme žádné odkazy. Před studiem Moose je vhodné se alespoň zběžně podívat, jak funguje standardní objektový systém v Perlu. Bude pak snažší pochopit práci s Moose. Moose je řešením objektového systému pro Perl 5. V připravovaném Perlu 6 se počítá s novým modelem, kde budou pro OOP nová klíčová slova. InstalaceJediná věc, která je potřebná před používáním Moose je stažení a nainstalování modulu z CPANu. To tradičně zajistí následující příkaz.
Moose a PerlMoose exportuje funkce, které můžeme používat podobně jako klíčová slova jazyka (a tak je také budeme dále nazývat). Za chvíli se s některými z nich seznámíme. Vytvoření objektuZopakujme si nejprve, jak jsme vytvářeli objekty v čistém Perlu. Pokaždé jsme definovali nějaký balíček a v něm jsme vytvořili konstruktor - tedy metodu s názvem new. Kód začátku objektového modulu mohl vypadat takto.
Co když teď použijeme Moose? Zde podobnou věc uděláme snadno.
Je vidět, že kódu je v této fázi u Moose mnohem méně. Konkrétně stačí dva řádky. Moose si již vytvoří metodu new sám (přesněji řečeno ji zdědí z Moose::Object, ze které nyní budou dědit všechny naše třídy). Vzápětí uvidíme, jak se s ní pracuje. Poznamenejme také, že Moose navíc automaticky zapne režimy warnings a strict. Atributy a jednoduché metodyV čistém Perlu jsou atributy většinou uloženy v hashi. To je jednoduché a poměrně efektivní. Problém později bývá v tom, že je obvykle třeba definovat řadu metod, které parametry například pouze vracejí nebo přenastavují. Samotný hash to neobstará, a tak je na řadě objektový systém. Tady by se většina uživatelů asi zeptala, zda to nejde jednodušeji a neexistuje něco jako automatické vytvoření takových metod. Standardní objektový systém jejich automatické vytvoření neumožňuje. Avšak s použitím externích modulů to samozřejmě možné je. Správa atributů pomocí modulu Class::AccessorMůžeme kupříkladu využít modulu Class::Accessor, který nám snadno vytvoří potřebné metody a atributy. Podívejme se na jednoduchý příklad. Stačí nastavit Class::Accessor jako rodiče naší třídy a pomocí metody mk_accessors vytvořit atributy a metody, které se použijí k nastavení nebo získání hodnot. Díky tomu můžeme definovat všechny metody a atributy jediným řádkem.
Co vše Class::Accessor dokáže, se lze dočíst v dokumentaci. Je toho dost. Stejně jako Class::Accessor ale dokáže s atributy pracovat Moose. Atributy pomocí Moose, typová kontrolaNyní se už budeme věnovat systému Moose. Podívejme se nejprve, jak pracuje s atributy ten. Atribut se vytváří pomocí klíčového slova has, kterému předáme dvě hodnoty. Těmi jsou požadované jméno atributu a hash s danou strukturou. Touto strukturou se budeme ještě dále zabývat. Zde je pro začátek jednoduchý příklad, který vytvoří třídu a tři atributy.
Hash parametrů může obsahovat řadu různých položek. My jsme zatím použili pouze dvě. is určuje, zda má být umožněno do atributu zapisovat (tj. read-write; v takovém případě se nastavuje hodnota rw) nebo nikoliv (tj. read-only; píše se jako ro). Pomocí isa se zapíná typovou kontrolu. Lze použít například hodnoty Str, Num, Bool, HashRef. Pokud hodnotou atributu má být objekt, můžeme zde vepsat i jméno třídy. To bychom využili například pro atribut uchovávající datum a čas posledního přístupu k naší stránce.
Pro další možnosti okolo typů jako třeba co všechno za typy lze zadávat, jak definovat nové typy nebo subtypy pomocí regulárních výrazů, je užitečné nahlédnout do dokumentace. Je dobré si uvědomit, že has je obyčejná funkce. Proto s ni podle toho můžeme zacházet. Předchozí kód bychom mohli přepsat nějak takto.
Také je možné nastavit více atributů pomocí jednoho volání has. Zde je opět příklad.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |