|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (50) - Uzávěry a iterátory
Dnes si představíme jednu skrytou vlastnost anonymních podprogramů a následně ji aplikujeme na generování posloupností čísel.
Uzávěr je speciální anonymní podprogram, který v době volání používá proměnné, jež už neexistují, ale existovaly v okamžiku, kdy byl tento podprogram definován. Charakteristika uzávěrůUkážeme si nejprve několik příkladů, pomocí kterých pak uzávěry lépe popíšeme. Zde je první.
Vytisknut je řetězec "uzaver". To nikoho nemůže překvapit. Teď ale kód zmodifikujeme. Budeme vracet odkaz na podprogram, který definujeme v jiném podprogramu. Podprogram vrácený odkazem zároveň bude používat proměnnou deklarovanou v podprogramu, z něhož je odkaz na tento podprogram vrácen (a tedy v němž je tento podprogram deklarován).
$r_s teď obsahuje odkaz na vnořený podprogram. Dereferencujeme ho a voláme. Co ale dereferencovaný podprogram udělá? Měl by tisknout hodnotu proměnné $h. Ta ale byla platná jen v těle podprogramu f. V době jeho volání je nedefinovaná. Po ukončení podprogramu f by měli být všechny jeho lexikálně (pomocí my) deklarované proměnné zapomenuty. Bude se tedy tisknout nedefinovaná hodnota? Je to překvapivé, ale nebude. Vytiskne se řetězec "uzaver", přestože v době volání ani v definici volaného podprogramu tento řetězec uveden není. Je pouze platný v době definice podprogramu. A právě o tom celé téma okolo uzávěrů je. Anonymní podprogram má tu vlastnost, že si v paměti udržuje všechny proměnné, které ještě bude potřebovat. Po zavolání je pak takový anonymní podprogram schopen použít informaci, která byla platná v době definice. Právě to je případ proměné $h z příkladu. Další důležitou skutečností je, že uzávěry fungují jen s lexikálně vymezenými proměnnými. S proměnnými deklarovanými pomocí local nebo přímo s globálními nemůže jít o uzávěr. Zkuste si v posledním úseku kódu zaměnit my za local, nebo ho přímo odstranit. Před samotným voláním změňte hodnotu tisknuté proměnné a uvidíte, že se tiskne právě tato hodnota. Užití uzávěrů - iterátoryAnonymní podprogram vracený formou odkazu jiným podprogramem může být volán hned několikkrát. Dále je možné každým voláním hodnotu pamatované proměnné měnit. To je podstata iterátoru. Pomocí iterátorů lze tvořit například posloupnosti čísel. Posloupnost 2nVytvoříme si vzestupnou řadu čísel složenou z čísel 2n. Musíme zařídit, aby anonymní podprogram během každého volání
Takto bude vypadat samotný generátor:
Nyní zavoláme podprogram generuj_posloupnost_2_na_ntou. Tím získáme odkaz na podprogram.
$r_s = generuj_posloupnost_2_na_ntou;
Podprogram generuj_posloupnost_2_na_ntou už dále používán nebude. Dále už budeme volat jen získaný podprogram.
A tato volání můžeme třeba zacyklit.
Posloupnost xnNyní příklad trochu modifikujeme. Místo řady 2n budeme generovat obecnější posloupnost xn, přičemž $x bude zadáno. Podprogram generuj_posloupnost_x_na_ntou se bude lišit hned v několika ohledech. Především - bude nutné si pamatovat 2 hodnoty - $n a $x. Jednotlivá volání budou měnit hodnotu $n, ale nikoliv hodnotu $x. Hodnota $x bude zas přijata jako argument. Generátor bude vypadat takto:
A teď jsme v nové situaci. Můžeme vytvořit hned několik iterátorů!
Teď lze volat podprogramy &r_s1 a &r_s2. Každý má svůj vlastní generátor - a tedy svoji vlastní hodnotu pamatovaných proměnných $x a $y.
Sdílení dat více iterátoryDále je možné, aby více iterátorů sdílelo stejné pamatované proměnné. Je to vlastnost neobvyklá a stojí za to se nad ní zamyslet. Jde o to, že Perl umožňuje z jednoho generátoru vrátit seznam odkazů na anonymní podprogramy. Uveďme si opět příklad.
Nyní přistupují podprogramy &$r_nahoru, &$r_dolu i &$r_tiskni ke stejné proměnné.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |