|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (87) - CGI - příklad aplikaceNa závěr série o CGI napíšeme jednoduchou nástěnku s možností přidávání příspěvků, na čemž shrneme základní poznatky a ukážeme, jak může vypadat CGI aplikace.
Abychom si zrekapitulovali předchozích 6 dílů, napíšeme si v dnešním dílu malou CGI aplikaci. Tato aplikace bude plnit úlohu nástěnky, kam bude možno pomocí formuláře přidávat další položky. CGI skript tedy bude muset vygenerovat formulář a zobrazit dosud vložené položky. Po odeslání formuláře se stránka aktualizuje. Ještě dodejme, že každá položka na nástěnce bude obsahovat tři údaje:
RealizaceDatová reprezentaceZačneme jako obvykle způsobem uložení dat. Pro tento účel bude vhodným prostředkem databáze. Vytvoříme tedy tabulku s následující strukturou. Uvedeme příkaz pro databázový systém MySQL.
Sloupce jmeno, text a email jsou závislé na uživatelském vstupu. Datum a čas a id položky si bude hlídat sám skript. Protože používáme databázi, budeme si muset osvěžit práci s modulem DBI, který byl představen v trojdílné minisérii (1, 2, 3). CGI skriptNyní budeme řešit už jen samotný CGI skript. Předtím, než začneme psát, si musíme ujasnit několik věcí.
Dále si musíme uvědomit, co vše bude na výsledné HTML stránce zobrazeno. Uděláme následující kroky.
Protože jsme se rozhodli použít strategii odeslání celé stránky najednou, vytvoříme si tři proměnné, které budou obsahovat začátek a konec stránky a samotné tělo HTML dokumentu. Víme, že začátek a konec stránky nebude v pravomoci našeho CGI skriptu, ale nějakého vnějšího modulu. Proto do něj můžeme ihned přiřadit. Obsah těla budeme do proměnné dodávat postupně.
Vytvoření formulářePrvní krok zahrnuje pouze vytvoření statického HTML kódu, který vytvoří formulář. Můžeme tedy napsat toto.
Také však lze použít funkce pro generování formulářů z CGI modulu. Generování HTML kódu tak můžeme s použitím CGI modulu přepsat do následující podoby.
Zobrazení položek nástěnkyPod formulářem budou zobrazeny jednotlivé položky nástěnky. Dalším naším úkolem bude získat je z databáze a zobrazit. Nejprve tedy vytvoříme databázové spojení. K tomu musíme znát údaje potřebné ke spojení.
Získání dat bude poměrně jednoduchá záležitost. Nejprve pošleme na databázi dotaz.
Následně přijmeme odpověď. Zformátujeme jednotlivé položky do nějaké podoby a postupně všechny přidáme k tělu dokumentu.
Zpracování přijatých datNyní nám v základním souboru ještě zbývá zaktivovat formulář. Pokud nyní odešleme data, tak se vůbec nic nestane. Je třeba, abychom v případě obdržení dat tato data uložili. To, zda nám data přišla, poznáme podle obsahu parametrů. Tlačítko submit definuje parametr akce. Jeho existencí můžeme podmínit vykonání kódu na přidání záznamu. Kód pro přidání položky musíme umístit před dotaz na databázi, aby byl vrácen i vložený záznam. Zároveň musí být za otevřením spojení. Abychom zabránili vkládání prázdných záznamů, vynutíme si od uživatele zadání alespoň položek jméno a text. Pokud některá z nich zadána nebude, vypíšeme místo vložení chybovou hlášku.
Je-li vše v pořádku, zakódujeme případné nevhodné znaky z uživatelského vstupu funkcí quote a vygenerujeme aktuální čas.
Všechna data máme, poslední překážkou je poslání dat databázi.
Odeslání stránkyTělo dokumentu máme hotové. Vytiskneme tedy výsledek stránky na standartní výstup. To učiníme v bloku END, neboť příkazy uvnitř něj jsou volány vždy jako poslední.
Začátek a konec stránky z externího moduluZbývá nám definovat funkce zacatek a konec. Rozhodli jsme se, že to bude realizováno v externím modulu, abychom jich mohli využít v příbuzných stránkách. Do funkce zacatek zahrnmeme hlavičky dokumentu (MIME typ), HTML hlavičku a případný začátek HTML kódu za elementem BODY. Ve funkci konec bude pata dokumentu.
Nyní nebude problém do HTML kódu všech stránek, které používají modul Funkce zahrnout reklamní banner, jméno autora či dělat jakékoliv jiné úpravy. V takovém případě stačí funkce zacatek a konec příslušně upravit.
Zdrojové kódy nástěnky jsou zde: Funkce.pm, nastenka.cgi.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |