|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemiZákladním widgetem pro zobrazování a editaci textu v Gtk2 je textové pole. Umí řadu zajímavých věcí - mimo očekávaných funkcionalit také formátování textu a vkládání widgetů. Na to vše je potřeba dobře rozumět reprezentaci pozic, což jsou objekty určující místa v textovém poli.
Gtk2::TextView je často používaný widget na zobrazování a editaci textu. Tento widget má ještě podstatně více různých funkcí a nastavení, než textová pole v Tk a Wx, která jsme si již představovali. Na úvod se podívejme na základní použití.
Právě jsme vytvořili textové pole a napsali do něj text. Uživatel ho může libovolně editovat. .Ukázka Gtk2::TextView Na první pohled je kód zdánlivě zbytečně složitý (Proč nepoužít něco jako Gtk2::TextView->set_text? Proč to musíme řešit přes buffer?). Uvidíme, že to zas o tolik složitější není a že lze takto s textem pohodlně manipulovat. Text (společně s informací, jak má být zobrazen) je zde reprezentován speciálním widgetem Gtk2::TextBuffer a až ten můžeme nastavit pomocí set_buffer. Podívejme se na úvod jen ve stručnosti na některé základní metody Gtk2::TextView.
Existuje-li metoda s názvem set_něco, pak také často existuje metoda get_něco, která detekuje aktuální nastavení. Objekt typu Gtk2::TextIter reprezentuje pozici v bufferu. Pozice je platná vždy jen do okamžiku, kdy se obsah bufferu (tj. text v Gtk2::TextView) změní. Protože často chceme pozice zachovat i po změně obsahu bufferu, byly vytvořeny objekty typu Gtk2::TextMark, což jsou hýbající se pozice. Vlastnosti TextBufferuGtk2::TextBuffer je vytvořen vždy, když vytvoříme Gtk2::TextView. Samozřejmě si ale můžeme standardní cestou vytvořit TextBuffer vlastní.
Podívejme se na metody, kterými lze s textem v TextBufferu manipulovat.
Práce s pozicemiJiž víme, že pozici v TextBufferu uchovává objekt Gtk2::TextIter. Podívejme se na to, jak s pozicemi pracovat. Pozici v bufferu definujeme jednou z následujících metod zavolaných nad TextBufferem.
Nad objekty typu Gtk2::TextIter lze pak volat obrovské množství dalších metod. Podívejme se na seznam těch, které se mohou hodit.
Gtk2::TextMark je podobný jako Gtk2::TextIter, avšak zachovává pozice při změnách TextBufferu. Podívejme se opět, jak lze vytvořit objekt typu Gtk2::TextMark.
TextMarky lze ručně posouvat pomocí TextIterů jedním z následujících příkazů.
Metodou get_mark získáme objekt typu Gtk2::TextMark na základě svého názvu. Tagy - formátování textuObjekty typu Gtk2::TextTag jsou dalším obsahem TextBufferů. Obsahují informace o formátování. Každý tag funguje na daných pozicích a má nějaký svůj efekt (například zvětšuje písmo na druhém řádku). Společně s bufferem se vždy vytvoří i objekt typu Gtk2::TextTagTable. Zde je uchováván seznam tagů. Tag vytvoříme metodou create_tag zavolanou nad TextBufferem.
Poté jsou dvě možnosti, jak tagy aplikovat. Buď přímo nebo opět podle názvu.
Stejně tak můžeme tagy odstraňovat.
Vlastnosti lze nastavovat metodou set_property. Pomocí set_priority nastavujeme pro tag prioritu mezi 0 a velikostí Gtk2::TextTagTable. Podívejme se na hash parametrů, které ovlivňují chování tagu. Jaké všechny paramety můžeme používat?
Zkusíme si vytvořit nějaký tag.
Výsledek spatříme po spuštění aplikace. TextView s otagovaným úsekem textu Vkládání widgetůDo textového pole lze vkládat také obrázky nebo rovnou celé widgety. Obrázky reprezentované jako Gtk2::PixBuf můžeme vkládat metodou insert_pixbuf na danou pozici. Takový obrázek se bude chovat jako unicodový znak 0xFFFC.
S widgety je to trochu složitější, ale v zásadě podobné. Vytvoříme objekt typu Gtk2::TextChildAnchor na místě, kde chceme, aby byl widget. Poté na toto místo widget vložíme.
Ukážeme si konkrétnější příklad - TextView, do kterého vložíme text, obrázek a tlačítko.
Text pak můžeme samozřejmě libovolně editovat. Vložené objekty se chovají jako znaky. TextView s widgetem a obrázkem Příklad - zvýraznění textu pod kurzorem myšiUkážeme si, jak lze zachytávat pozici myši a manipulovat s textem (popřípadě tagem) na jejím aktuálním místě. Díky signálu motion_notify_event, který je emitován při změně pozice myši nad daným widgetem můžeme vyvolat akci. Ta bude například zvýrazňovat místo, kde je aktuálně myš.
Díky metodě window_to_buffer_coords zjistíme pixelové souřadnice. Ty nám metoda get_iter_at_location převede na pozici v textu, tj. objekt typu Gtk2::TextIter. Pak není nic jednoduššího, než s danou pozicí manipulovat. Vytvoříme tedy tag, kterým budeme zvýrazňovat aktuální znak.
Aplikujeme ho. Na to ovšem musíme mít dva TextItery (potřebujeme začátek i konec tagu). Vytvoříme si tedy kopii našeho TextIteru a posuneme ho o pozici vpřed. TextIter nemá vhodný konstruktor na kopírování objektů a poradíme si tak trochu oklikou.
Ještě bychom měli uchovávat starý tag a mazat ho po opuštění pozice. Zavedeme si tedy proměnnou $kurzor_tag, která bude reprezentovat týž objekt jako $tag do doby, než $tag zapomeneme. Tag pak smažeme přes tabulku tagu, kterou získáme z bufferu.
Podívejme se na celý zdrojový kód naší akce.
Vidíme, že na místě kurzoru se aplikoval náš tag
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |