|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (110) - Moose - meta APIV Moose máme speciální aplikační rozhraní, díky němuž jsme schopni v jistém ohledu modifikovat samotný objektový systém.
Pomocí rozhraní meta API lze nastavovat základní vlastnosti objektového systému a ovlivňovat věci jako chování metod, atributů a tříd. Získání metadatZákladní metodou pro práci s vlastnostmi objektového systému je meta, která zpřístupňuje metadata dané třídy. Zde je příklad užití. Takto lze získat seznam metod nebo atributů s vlastnostmi.
Poznamenejme, že namísto MojeTrida na prvním řádku můžeme použít slovo __PACKAGE__, které vyjadřuje jméno aktuálního balíku.
Podobně lze získat metodou linearized_isa seznam rodičovských tříd a pomocí subclasses podtřídy. Modifikace tříd pomocí metadatPro zajímavost uveďme, že třídy lze upravovat přímo pomocí změny metadat. Ukažme si, jak lze přidávat metody a atributy. Máme zde k dispozici metody add_method a add_attribute, kterým předáme příslušné parametry.
Toto chování lze vypnout pomocí metody make_immutable (případně zapnout pomocí make_mutable). V takovém případě bude při pokusu o změnu třídy pomocí metadat vyvolána výjimka.
Fyzická reprezentace atributůAtribut v Moose je ve skutečnosti objekt typu Moose::Meta::Attribute. To zásadně mění náš pohled na ně. K těmto objektům lze samozřejmě přistupovat. K tomu slouží metoda get_attribute("jméno atributu"). Například objekt reprezentující atribut nazev získáme následovně.
Tento objekt má k dispozici několik metod. Pro příklad uvedeme metodu, která vrátí název datového typu.
Abychom lépe nahlédli na strukturu, uvědomme si, že místo předchozích volání lze typ získat jedním příkazem.
Modifikace fyzické reprezentace atributů, metaatributyCelá situace je o to zajímavější, že strukturu třídy reprezentující atribut lze měnit. Můžeme například přidávat atributy k atributům. Jinými slovy chceme převzít řízení toho, jaký vliv na chování bude mít hash předávaný při vytváření atributu. Ukážeme si, jak k atributu přidat popisek. Tedy chceme v řídícím hashi vytvořit nový klíč popisek. Názorněji, požadujeme, aby fungoval následující kód.
Je dobré si zde uvědomit, že zde opravdu má smysl chtít vytvářet atributy. Popisek je totiž vlastností našeho atributu a proto by nemělo smysl ho uvádět kamkoliv jinam (například do metod naší třídy). Této funkcionality se dosáhne tak, že definujeme vlastní metatřídu. Každý atribut je objekt typu Moose::Meta::Attribute. My ji potřebujeme přetížit. To znamená, že vytvoříme třídu, kterou nazveme MojeTrida::Meta::Attribute::Popisek, která bude dědit od Moose::Meta::Attribute. V této nové třídě definujeme nový atribut. Zároveň bude třeba někde uvést, že se daný atribut má řídit naší třídou MojeTrida::Meta::Attribute::Popisek (nikoliv standardní třídou Moose::Meta::Attribute). Poslední požadavek (nastavení metatřídy) se vyřeší přidáním klíče metaclass. Definici našeho atributu tedy lehce upravíme tím, že přidáme jeden řádek.
Nyní již Moose ví, že chceme přetěžovat. Zbývá tedy pouze vytvořit třídu MojeTrida::Meta::Attribute::Popisek, která zdědí vše od Moose::Meta::Attribute. Vložíme sem navíc nový atribut popisek. Pomocí predicate=>je_popisek navíc přidáme detektor, protože bude časem potřeba.
Nyní můžeme standardně pracovat s objekty typu MojeTrida::Main. Podívejme se pro zajímavost, jak získáme text popisku.
Lze sem samozřejmě přistupovat i pomocí objektu.
Pro přehlednost napíšeme v MojeTrida::Main ještě metodu metainfo, která nám vytiskne informace o všech atributech a jejich popiscích. Odlišíme tak hodnotu atributu a popisek. Metoda metainfo může vypadat takto.
V našem příkladu bychom po zavolání print $a->metainfo; obdrželi následující výstup.
Více popisků pro atributBudeme-li chtít pro každý atribut vytvořit více různých atributů, pak se stává naznačený postup nečitelný - lze totiž sice podobně jako pro popisek vytvářet další a další podtřídy, avšak po jisté době se každý zamyslí, zda-li je kombinování nesourodých tříd opravdu nezbytné. Řešení nabízejí role. Klíčové slovo has totiž přijímá jako parametr mimo jiné i traits=>[qw(role1 role2 ...)]. Trait je speciální role, která se použije na objekt a od běžných rolí se jinak ničím neliší. Modifikujme tedy předchozí příklad tak, aby dělal to samé, ale využil přitom rolí. Nejprve definujme parametry pro atribut_s_popiskem. Zde vložíme klíč traits, do kterého nyní zadáme pouze jednoprvkový seznam (ačkoliv bychom zde mohli použít více rolí).
Podtřídu MojeTrida::Meta::Attribute::Popisek nahradíme naši novou rolí MojeTrida::Meta::Attribute::Trait::Popisek. Celkem bude vypadat následovně.
V metodě metainfo pouze zaměníme volání metody isa na volání does. To proto, že metoda isa je vztah pro podtřídu, avšak nyní máme roli a tak použijeme does. Vše ostatní může zůstat stejné. Nyní tedy pro přidání dalších atributů stačí do traits přidat MojeTrida::Meta::Attribute::Trait::Cokoliv a tuto roli implementovat podobně jako jsme to dělali u popisku. Rozšíření Moose - MooseXJednou z aplikací meta API je též tzv. MooseX. Díky MooseX si každý může napsat vlastní Moose rozšíření. Řada rozšíření je již k dispozici na CPAN. Návod a možnosti pro rozšiřování je v dokumentaci.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |