|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (7) - Vstup poprvéDosud jsme psali jen programy, které s uživatelem komunikovaly jednostranně. Je čas naučit se pracovat s ovladači umožňujícími i standardní vstup.
Ovladač (manipulátor) slouží ke čtení dat z nějakého zdroje (nebo-li zpřístupňuje zdroj dat) nebo naopak k zasílání dat. Před jakoukoliv komunikací tedy je třeba vytvořit ovladač. V Perlu jsou některé ovladače vytvořené již automaticky. Mezi ně patří mimo jiné STDIN (čte data ze standardního vstupu - klávesnice) a STDOUT (tiskne na standardní výstup; tento ovladač jsme nevědomky používali, když jsme tiskli pomocí print). Na ovladačích je hezké to, že zobecňují práci se zdroji dat. Ze souboru tak čteme stejným způsobem jako ze standardního vstupu. Čtení dat z klávesniceČtení z již otevřeného ovladače je přímočaré. Zkusme si spustit následující program:
Do proměnné $jmeno přiřazujeme hodnotu získanou ze standardního vstupu - STDIN. Chceme-li data získávat, musíme dát STDIN mezi < a >. Program na nás čeká, až něco napíšeme a odentrujeme. V té chvíli se do proměnné $jmeno uloží získaná hodnota a skript normálně pokračuje dál. Stojí za to připomenout, že do proměnné $jmeno se ukládá i ENTER v podobě znaku konce řádku. Na dalším řádku voláme funkci chomp (zatím nevíme, co to funkce je, ale můžeme ji chápat podobně jako operátor), které předáváme jako parametr proměnnou $jmeno. Funkce chomp odstraňuje z konce řetězce znak konce řádku, pokud tam je. Zkusme tento řádek smazat a rozdíl bude ihned zřejmý. Perl umožňuje tyto dva řádky zkrátit do jednoho:
Poznámka: o operátoru <> se v literatuře někdy mluví jako o diamantovém operátoru nebo operátoru dvojité šipky. Standardní výstupFunkci print používáme, aniž bychom se starali o to, kam posílá data. Vždy se objevily na standardním výstupu. Tak se print chová implicitně. My ale můžeme ovladač změnit. Ve skutečnosti print přijímá ještě jméno ovladače výstupu. Následující zápisy jsou ekvivalentní.
Jak vidíme, stačí před tisknutý řetězec uvést ovladač. Od řetězce je oddělen jen bílým znakem. Protože nevrací žádná data, nepíše se mezi <>. Chceme-li tisknout text do souboru, je postup úplně stejný.
Jak vytvořit ovladač souboru bude vysvětleno až v díle o práci se soubory, takže se tím dnes více zabývat nebudeme. Příklad - absolutní hodnota interaktivněV minulém dílu jsme napsali program, který počítal absolutní hodnotu čísla. Dnes ho vylepšíme tak, aby počítal absolutní hodnotu čísla, které bude přečteno ze standardního vstupu.
Příklad - elementární statistické charakteristikyV další ukázce načte program ze standardního vstupu tentokrát hned tři čísla. Výsledkem bude jejich průměr, součet a největší a nejmenší ze zadaných čísel. Algoritmus není nijak složitý, takže ho není třeba podrobně popisovat.
S pomocí cyklů, polí a funkcí by se dal předchozí příklad řešit lépe. Nám toto řešení zatím bude stačit. Ovladač <>Při čtení dat mezi < a > být ve skutečnosti žádný identifikátor nemusí. V tom případě bere Perl data ze souboru, který jsme přidali programu jako argument. Pokud jsme argument nepřidali, má <> stejný význam jako <STDIN>. Dodejme, že <> je ve skutečnosti pouze aliasem za <ARGV>. Následující příklad ilustruje použití. Máme soubor kralove s tímto obsahem:
Dále máme vlastní program kralove.pl, který bude pouze přepisovat vstup na standardní výstup.
Spusťme program bez argumentu:
A nyní udělejme totéž s názvem souboru jako argumentem:
V prvním případě program žádný argument nedostal, takže měl zápis <> stejný význam jako <STDIN> - zdrojem dat byl standardní vstup. V druhém případě byl argumentem soubor s prvními českými krály a Perl jako zdroj dat určil právě soubor kralove. Proto načítal z něj. Ještě podotkněme, že Perl načte ze zdroje dat vždy jen jeden řádek. Proč, to bude blíže vysvětleno v odstavci o kontextech. Také je třeba zmínit, že pomocí speciální proměnné $/ lze načítat i jiné úseky, než řádky. Počet čtení ze zdroje datVe speciální proměnné $. je uložen počet přístupů k ovladači. Každý ovladač má své počítadlo. $. obsahuje hodnotu aktuálního (tedy většinou toho posledně použitého) ovladače. Chování této proměnné vysvětluje následující kód. Nejprve čteme několikkrát ze STDIN, přičemž se $. inkrementuje. Poté čteme z jiného ovladače a $. se inkrementuje opět od 0. Nakonec zavoláme ještě STDIN, proměnná $. se nenuluje, ale pokračuje tam, kde u STDIN skončila.
I přesto je možné získat počet čtení z jiného než posledně použitého ovladače. Funkcí seek se nastavuje aktuální ovladač.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |