|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraníDnes se budeme zabývat tvorbou uživatelského rozhraní pomocí knihovny Curses.
Curses je knihovna pro správu a řízení textového výstupu. Obvykle můžeme na výstup v terminálu pouze přidávat řádky a případně editovat poslední. Curses toto omezení odstraňuje a umožňuje nám libovolně měnit obsah po celé ploše terminálu. Mezi základní vlastnosti knihovny Curses patří vytváření oken, používání různých stylů písma nebo práce s myší. Lze tedy vytvářet použitelná uživatelská rozhraní v textovém režimu. Curses se asi nejčastěji používá v kombinaci s jazykem C. Nicméně díky modulu Curses, který je třeba získat z CPAN, lze tuto knihovnu používat i v kombinaci s Perlem. V několika následujících dílech si tedy základy práce s Curses představíme. Nejprve budeme pracovat pouze s čistým Curses a v další části se soustředíme na knihovny Curses::UI, které obsahují několik již vytvořených widgetů, s kterými lze pracovat daleko rychleji. Úvod do syntaxeNa úvod si řekneme o několika nezbytných funkcích, jež modul Curses poskytuje. Ještě předtím upozorněme, že jména funkcí používaných v Perlu se občas liší od názvů funkcí v Curses pro C. Velmi často je například v názvy funkce vynechané podtržítko. Funkce initscr inicializuje Curses režim. Tuto funkci budeme psát na začátek všech Curses programů. Obvykle má za následek vyprázdnění obrazovky. Naopak poslední funkcí, kterou budeme v rámci Curses volat je endwin, která ukončuje Curses mód - dochází k takovým činnostem jako uvolnění paměti a návratu na původní obrazovku apod. Pokud funkci endwin na konci programu neuvedeme, z terminálu se stane rozsypaný čaj. Proto se doporučuje uzavřít endwin do bloku END, čímž získáme jistotu, že bude proveden i v případě selhání programu.
Dále zde je funkce printw, která tiskne předaný řetězec na výstup. Funkcí na tisk textu existuje více, patří mezi ně také addstr. Na základě těchto informací napíšeme program, který pouze vytiskne text na výstup.
Po spuštění se zdá, jako by se nic nestalo. Je to tak proto, že program začal, nato vytiskl text a okamžitě se ukončil. Musíme ho proto něčím zdržet. Nejlepším řešením bude použití funkce getch, která čte klávesu ze vstupu. Přepišme tedy náš program tak, aby s ukončením počkal na stisk klávesy.
Základní vstup a výstupJak již bylo uvedeno výše, funkce getch vrací klávesu, která byla stisknuta.
Dále zde máme funkcí getstr pro čtení celých řádků. Jejím parametrem je proměnná, kam se má řetězec uložit.
Funkce echo resp. noecho povolují resp. zakazují zobrazování vstupních kláves. Implicitně je nastaveno echo. noecho usnadňuje kontrolu nad výstupem a je dobré ho používat zejména u čtení funkčních kláves. Detekce klávesFunkce keypad(okno, true/false) umožňuje číst funkční klávesy, kurzorové klávesy apod. Poslední zmiňované funkce si můžeme předvést na programu, který načítá a vypisuje znak tak dlouho, dokud není stisknuta klávesa F3, která má kód 267. Když neznáme kód, stačí si ho nechat vypsat v následujícím programu.
Abychom si nemuseli dohledávat kódy, lze použít v našem případě funkci KEY_F. KEY_F(3) vrátí hodnotu 267. Totéž jako předchozí lze tedy přepsat následovně.
Doba čekání na vstupUpozorněme ještě na funkci timeout. Ta nastavuje, jak dlouho bude program čekat na vstup. Pokud nedojde k odeslání příslušných dat na vstup programu do určené doby (nastavené v milisekundách), už se žádný vstup vyžadovat nebude. Například, chceme-li, aby uživatel zadal na vstup nějaký znak do 5 sekund, stačí před načtení vstupu uvést tento příkaz.
Pokud čas vyprší, do proměnné se uloží -1. Styly písmaPísmu lze nastavit několik atributů. Funkce attron(ATRIBUT) zapíná určitou vlastnost a attroff(ATRIBUT) ji vypíná. Použijeme-li attrset (v dokumentaci má název attr_set), nastaví se uvedené vlastnosti oddělené bitovým NEBO (a ostatní vlastnosti se vypnou). V tabulce jsou uvedeny nejběžnější vlastnosti písma.
Předvedeme si názorně použití těchto tří funkcí a uvedených atributů. Spusťme následující program.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |