|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (88) - CGI - závěrDnes několika poznámkami dokončíme sérii o CGI. Zajímat nás budou zejména šablony.
Přepínače modulu CGIPři načítání modulu CGI lze předat příkazu use jako další parametr pragmy. Pragma je něco jako přepínač, protože mění chování modulu. Pragma vždy začíná pomlčkou. Pragma -any dokáže vytvářet HTML elementy, které nelze generovat modulem CGI definovanou funkcí. Tato pragma má vliv pouze v objektově-orientovaném přístupu. Po zavedení s -any můžeme psát toto.
Zmiňme si ještě pragmu -debug, která zapíná při spuštění v příkazovém řádku režim ladění. Ostatní lze nalézt v dokumentaci. Získání URL ve skriptuFunkce url vrací jméno současného skriptu. V závislosti na parametrech funkce url obsahuje příslušné informace. Bez parametrů lze získat plnou adresu, s parametrem -absolute=1 resp. relative=>1 pouze adresu absolutní (vzhledem ke kořenovému adresáři) nebo relativní (vzhledem k aktuálnímu adresáři). Přidáme-li -query=>1, dostaneme i parametry předané metodou GET přes URL. ŠablonyV archivu CPAN je několik modulů, které se zabývají oddělením programu od dat. My si na ukázku představíme jeden z nich - modul HTML::Template. HTML::Template umožňuje separovat HTML a programový kód v CGI skriptech. Funguje to tak, že vytvoříme HTML šablonu a programový kód v separovaných souborech. Program po spuštění načte HTML šablonu a do ní dosadí vygenerované hodnoty. HTML šablona je obyčejný HTML kód, ve kterém však je navíc několik speciálních elementů. Tyto elementy zastupují hodnoty, kterými budou později nahrazeny nebo řídí čtení kódu. Každý z nových elementů má prefix TMPL_. Základní použitíVytvoříme tedy nějaký CGI program s externím HTML kódem. Nejprve si vytvoříme šablonu a poté ji využijeme. Podívejme se na následující HTML kód a uložme ho do souboru hello.template.
Máme zde dva nové tagy <TMPL_VAR NAME="cas"> a <TMPL_VAR NAME="verze_cgi">. Poté, co bude šablona načtena naším CGI skriptem, budou elementy TMPL_VAR nahrazeny hodnotou identifikovanou přes hodnotu parametru NAME. Nyní musíme vytvořit samotný CGI skript, který podle šablony vytvoří výslednou HTML stránku. HTML::Template má objektově-orientované rozhraní, takže ze všeho nejdříve zavoláme konstruktor importovaného modulu, kterému předáme jako parametr jméno souboru se šablonou.
Nyní nahradíme elementy TMPL_VAR příslušnými hodnotami. K tomu se používá metoda param.
Na závěr vytiskneme HTTP hlavičku a pomocí metody output i HTML kód vygenerovaný podle šablony.
Výpis seznamu hodnotHTML::Template umožňuje automatické vypisování více hodnot pomocí cyklů. Ideální nástroj to je pro výpis tabulky. Opět si nejprve napíšeme ukázkovou šablonu. Význam následujícího kódu je opět intuitivní.
A nyní implementujeme CGI soubor. Ten bude vypadat velmi podobně jako v prvním případě, pouze metodě param předáváme složitější datovou strukturu.
PodmínkyHTML::Template podporuje podmíněné provádění kódu. To znamená, že lze zobrazit část HTML kódu pouze za určitých okolností. Následující kód ukazuje, jak takovou podmínku napsat. Pokud metodou param definujeme proměnnou vporadku s pravdivou hodnotou, vyhodnocuje se první blok, v opačném případě druhý.
HTML::Template má řadu dalších možností. Pro zájemce je zde dokumentace. ZávěrPoužití CGI ve své podstatě není nic nového. Programování vypadá stále stejně a prostředky také. Modul CGI je pouze "něčím navíc". Důležitým znakem CGI je, že výsledkem není výsledná podoba dokumentu, ale pouze další zdrojový kód. Ať už pro HTML stránku, PDF soubor, obrázek nebo cokoliv jiného. Část seriálu věnující se CGI nyní končí. Avšak část věnující se webu nikoliv. Vše zakončíme technologií Mason, která dokáže bez kompromisů zastoupit PHP.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |