|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidyCo když někdo záměrně napsal nečitelný kód a my chceme zjistit, jak jeho program funguje? Máme šanci? Nebo naopak, pomůžeme si tím, když chceme svůj kód uchránit? Jak Perl chápe náš kód?
Nahlédněme dnes trochu do vnitřností Perlu. Podíváme se, jak zjistit, jakým způsobem Perl chápe kód. Na třídě všech programů v Perlu lze nalézt (netriviální) ekvivalenci, která tuto třídu faktorizuje na podtřídy tak, aby každá třída ekvivalence obsahovala programy, které Perl chápe stejně. Výraz "chápe stejně" znamená, že je kompiler přeloží do stejných instrukcí. Tento výrok je sice v podstatě tautologický, ale minimálně je zajímavé si jeho pravdivost uvědomit. Díky modulu B::Deparse lze každý zdrojový kód převést na něco jako standardizovanou formu. Tento modul funguje tak, že nejprve převede zdrojový kód do nějakých instrukcí, kterým rozumí jen Perl. Zobrazení ze zdrojového kódu do interních instrukcí není prosté. Následně B::Deparse provede inverzní proces, čímž získáme opět zdrojový kód. Protože ono první zobrazení nebylo prosté, může se tento kód od původního lišit. PříkladCo dělá následující kód?
Vypadá to jako překlep, ale po spuštění interpret nezahlásí žádnou chybu.
Toto je poměrně jednoduchá ukázka, navíc nám pomohlo zvýraznění syntaxe. Lze tedy tušit, že prostřední řádek znamená substituci s trochu netradičním oddělovačem. Podívejme se ale, co nám řekne B::Deparse.
Na našem kódu se změnilo několik věcí. Především, v prostředním řádku se změnil oddělovač z dolaru na lomítko, odkud je hned jasné, že je to skutečně substituce. Dále byly ještě nahrazeny uvozovky apostrofem a výchozí proměnná byla uvedena všude tam, kde došlo k její použití. Řetězec test.pl syntax OK je vypsán na STDERR, pokud je kód validní. V opačném případě jsou vypsány chyby, nicméně B::Deparse se pokusí aspoň zčásti kód vytisknout. Nečitelný kódB::Deparse nepředstavujeme ani tak kvůli praktickému využití jako spíš zajímavost, pomocí které lze pochopit řadu věcí tak, jak je chápe překladač. Avšak někdy se může modul B::Deparse hodit například i pro pochopení toho, jak fungují nečitelné programy. Nejlepším zdrojem pro nečitelné programy v Perlu je tzv. Obfuscated Perl Contest, což bývala soutěž o nejnečitelnější kód. Podívejme se na následující program.
Spustíme-li ho, vypíše se pomalu text
Jak ale tento program skutečně funguje, to je záhada možná i na několik hodin. V případě, že nepoužijeme B::Deparse. Zkusme aplikovat B::Deparse na předchozí program. Dostaneme již podstatně přátelštější kód.
Sice se nedá říct, že bychom už na první pohled mohli přesně říci, co se děje, ale již nás asi napadne, že různé části textu jsou tisknuty různými procesy a jejich synchronizace probíhá pomocí rour. Použití B::Deparse nebo nástroje perltidy by měl být první krok při čtení takto nepřehledného kódu. Zajímavý příkladPoradí si opravdu B::Deparse s jakýmkoliv kódem? Pro zpestření si ještě jednou pro inspiraci sáhněme do soutěže Obfuscated Perl Contest. Zde je další zajímavý program.
Zkusme ho spustit.
A jak funguje? Zkusme na něj použít nám známý modul B::Deparse, který nám kód promění do podoby, v jaké ji chápe Perl.
Výstup si uložme do souboru a pošleme na něj interpret Perlu. Výsledek nás asi překvapí, protože se nic nevypíše. Proč zde B::Deparse nefunguje? Ve skutečnosti B::Deparse funguje, problém je někde jinde. Nahlédněme zpět do zdrojového kódu, přesněji hned na první řádek. Tento skript je totiž zároveň jak programem, tak jeho daty. Program parsuje svůj vlastní kód a z komentářů extrahuje data. Ale B::Deparse všechny komentáře odstraní a tím pádem se kód stává nefunkční. Musíme tedy nejprve přidat ony dva komentáře. perltidy - nástroj na formátování kóduPokud nám jde čistě o zpřehlednení kódu, je na to asi nejlepším nástrojem příkaz perltidy. Tento nástroj umí formátovat zdrojový kód Perlu několika způsoby. Zavoláním následujícího příkazu se kód přeformátuje do podoby, která by měla co nejvíce odpovídat manuálové stránce perlstyle(1). Na výstupu vznikne soubor program.pl.tdy.
Kdo má raději formátování GNU, může přidat příslušný přepínač.
Zajímavé je také HTML zvýrazňování syntaxe. Přidáním -html dostaneme v souboru program.pl.html HTML stránku.
Další možnosti tohoto nástroje nalezneme v dokumentaci.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |