|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (144) - POE - událostmi řízené programováníJak lze v Perlu psát událostmi řízené programy a co to vlastně je?
POE je slovy svého autora framework pro multitasking a networking pro libovolné událostní smyčky. Znamená Perl Object Environment (nebo libovolný z dalších akronymů ze stránky poe.perl.org). Před bližším popisem si pro navození alespoň nějaké představy vzpomeňme na používání grafických toolkitů. Zpravidla jsme vždy volali funkci s názvem mainloop nebo podobným. Ta sloužila k rozběhnutí smyčky událostí. Program vždy čekal na události od uživatele, na které vzápětí nějak reagoval. Pojďme se na to ale podívat postupně a podrobněji. UdálostCo je to událost? Podívejme se na pár příkladů "ze života".
Dalo by se s nadsázkou říct, že reálný svět je naprogramován právě pomocí reakcí na události. Vše má svůj důvod a vše je reakcí na nějakou událost. Našim účelům budou blíže méně abstraktní příklady z IT života. Co může být událostí?
Událostmi řízené programováníNa základě emitování událostí a jejich obsluhování k tomu napsanými ovladači lze vytvořit spletitou síť, která bude něco smysluplného dělat. Pro analogii bychom opět mohli zajít do reálného světa. Dostaneme-li na začátku programu událost _start, můžeme ji na základě okolností, vstupů atd. masivně rozvinout, přičemž nám jako programátorům stačí pouze napsat ovladače. O ostatní se postará toolkit (v našem případě POE). Naopak, vykonáno bude jen to, co je důsledkem události, která skutečně nastala. Bez událostí se žádná činnost sama neděje. Toto paradigma se nazývá událostmi řízené programování (event-driven programming). Událostmi řízené programování, POE a PerlDvěma základními součástmi POE, které budeme používat v každém programu, jsou POE::Kernel a POE::Session. Stručně řečeno, instance POE::Session jsou úkoly nebo procesy, které jsou spravovány pomocí POE::Kernel. Každý úkol má například vlastní data nebo zdroje. POE::Kernel vše řídí a rozvrhuje, kdy se má co dělat. Vytvoření POE programu tedy zahrnuje vytvoření jednoho nebo několika úkolů (sessions), které budou obsluhovat nějaké události. Například můžeme obsloužit událost _start, která se emituje jako vůbec první událost po spuštění smyčky událostí. Existují již některé předdefinované události (první událost a poslední událost), ostatní si musíme dle potřeb nadefinovat sami. Jak můžeme obsluhovat události? K události může (pak je obsloužena) nebo nemusí (pak je ignorována) být přiřazen ovladač. Ovladač je obyčejný podprogram, který se po vyvolání události provede. Jakmile již není na obzoru žádná událost, úkol vyvolá událost _stop a ukončí se. Hello WorldNa úvod si ukážeme program, který bude mít jeden jednoduchý úkol - po startu vypsat text. Vytvoříme tedy objekt typu POE::Session, kterému předáme požadované parametry. Již víme, že po spuštění smyčky událostí se emituje signál _start. Pro něj tedy napíšeme jednoduchý ovladač. Také si napíšeme ovladač pro událost _stop, která nastane těsně před zánikem POE::Session. Po nadefinování ukolů nesmíme nikdy zapomenout spustit smyčku událostí. To provedeme voláním POE::Kernel->run. Takto tedy bude vypadat náš první POE program.
Vlastní data a vyvolávání vlastních událostíPodívejme se na další příklad. Napíšeme si simulaci odpočítávání a startu. Schéma programu bude stejné, akorát změníme nastavení POE::Session. Opět musíme obsloužit událost _start. Ta bude sloužit jako inicializace. Poté musíme vyvolat jinou událost, která se bude starat o odpočítávání. Nazvěme ji například countdown. Ale popořádku. Jak tedy vyvoláme událost? Musíme zavolat metodu yield s parametrem, kterým je název události. Metodu budeme volat nad naší instancí POE::Kernel. Tu získáme jako jeden z parametrů ovladače. Nemusíme si pamatovat který, protože již máme do programu vyexportované konstanty, které toto pořadí mapují. Jinými slovy v $_[KERNEL] máme tento objekt uložen. Druhou podstatnou věcí jsou soukromá data procesu. Ta můžeme ukládat pomocí parametru $_[HEAP] (HEAP je opět importovaná konstanta z POE), který je odkazem na datovou strukturu. My si takto uložíme počet sekund, které zbývají do startu. Jak bude vypadat ovladač pro událost countdown? Zde musíme udělat několik věcí: Odečíst jednu sekundu, počkat a dále se zachovat podle aktuální situace. Jestliže již žádné sekundy nezbývají, došlo na start. V opačném případě opět budeme emitovat signál vyvolávající událost countdown. Celý program může vypadat následovně.
Zkusíme-li ho spustit, vypíše se postupně následující výstup.
Dodejme, že ovladači pro _stop již není poskytován parametr $_[KERNEL]. Nelze tedy již vyvolávat další signály a úkol se nekompromisně ukončí. MultitaskingJak si POE poradí, když chce více úkolů reagovat na tentýž signál? Co když POE::Session->create voláme vícekrát? Nejprve bude užitečné vědět, že pomocí proměnné $_[SESSION] lze uvnitř ovladače získat proměnnou reprezentující aktuální objekt typu POE::Session. Pomocí metody ID získáme jeho jednoznačný identifikátor, který se nám bude hodit pro rozlišování mezi více úkoly.
Každý si nyní může sám zkusit připsat si vlastní POE::Session->create volání. V případě lenosti stačí zkopírovat stávající volání dvakrát (či vícekrát) po sobě (ideálně s doplněným ID do všech komentářů uvnitř ovladačů, aby bylo hezky vidět, který komentář je generovaný kterou session). Parametry ovladačůMetodě yield lze volitelně předat další parametry. K těm se pak uvnitř ovladače dostaneme opět přes speciální indexy, například $_[ARG0] (konstanty ARG0 až ARG9 zastupují čísla 10 až 19).
Další příkladZajímavou aplikací POE je modul Acme::POE::Knee, který simuluje závody poníků.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |