|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikaceNapíšeme první catalystovou aplikaci, což bude obnášet vytvoření několika komponent.
Vytvoříme si nyní jednoduchou aplikaci, na které si demonstrujeme základní postupy, které se při vývoji aplikací v Catalystu používají. Nejprve napíšeme aplikaci, která pouze zobrazí text. Na ní bude patrný způsob provázání jednotlivých souborů ve vytvořené adresářové struktuře. Z teorie již víme, že je třeba vytvořit View, Controller a Model. Naše nová aplikace zatím žádná data potřebovat nebude, takže se zde obejdeme bez Modelu. Základ aplikaceNa začátku tedy stejně jako minule vytvoříme adresářovou strukturu, která bude základem naší aplikace.
Vytvoření ViewAbychom nyní mohli ovlivňovat výslednou aplikaci, musíme přidat nějaké komponenty. V našem případě bude určitě nezbytný View (to bude výstup pro uživatele, tedy v důsledku jednoduchá stránka) a také Controller, který bude všechno řídit. Podotkněme pro pořádek, že každý View dědí od Catalyst::View, stejně tak každý Model od Catalyst::Model a každý Controller od Catalyst::Controller. Vytvořme nyní naši první komponentu. Vytvoříme View s názvem TT. V adresáři script tedy spustíme následující příkaz.
Jak již bylo zmíněno, skript hello_create.pl budeme používat k vytváření nových komponent. Při vytváření komponenty je třeba zvolit její typ jako první argument - zde vytváříme komponentu typu View a předáváme tedy argument view. Dalším parametrem je TT, což je jméno komponenty (má vliv na umístění v adresářové struktuře; naše komponenta bude na adrese lib/Hello/View/TT.pm). Poslední argument TT specifikuje, kterým modulem se bude vytvoření View řídit (to jest od kterého modulu bude dědit) - v našem případě jde o Catalyst::View::TT. Zkratka TT zde znamená Template Toolkit. Později si ukážeme i jiné typy View komponent a co to vlastně znamená "řídit se modulem". Ještě poznamenejme, že místo použití skriptu hello_create.pl bychom mohli přímo vytvořit modul lib/Hello/View/TT.pm, do kterého bychom vložili následující obsah.
HTML kódView je tímto hotov. Vytvořme nyní stránku, kterou uživatel ve skutečnosti uvidí. V adresáři root vytvoříme soubor hello.tt, kam vepíšeme (například) HTML kód. Takto může výsledný soubor vypadat.
Zde jsme použili pouze čisté HTML, ale v následujícím dílu se dozvíme, že je to ve skutečnosti šablona, která má HTML teprve vygenerovat. Vytvoření ControlleruNyní je potřeba nějak Catalystu sdělit, co má za jakých podmínek zobrazit. Vytvoříme tedy Controller a uvnitř něj uvedeme Catalystu všechny potřebné informace. Stejně jako posledně využijeme již hotový skript hello_create.pl.
Tímto jsme vytvořili v adresáři lib/Hello/Controller náš první Controller s názvem Hello. Otevřeme soubor Hello.pm a podíváme se na jeho strukturu. Budeme ho muset pozměnit. Před editací se ale podíváme, jak vlastně na začátku vypadá.
Typy akcí v ControlleruJak vidíme, je zde obsaženo několik use příkazů, nějaká dokumentace a především podprogram index. K čemu slouží, to se dozvíme později. My ho nyní nebudeme potřebovat a napíšeme si místo něj vlastní. Na tomto místě je nejdůležitější zodpovědět si otázku, co to vlastně podprogram v Controlleru je. Tedy, odpověď zní, že každý podprogram v Controlleru je akcí, která se vykoná po zavolání jisté URL uživatelem aplikace. Pojďme si neprve vysvětlit, jaké důsledky má pojmenování tohoto podprogramu a atributy. Chceme-li, aby se podprogram aplikoval při volání /nejakynazev (to jest http://localhost:3000/nejakynazev), pojmenujeme ho přesně podle toho (tedy bude se v tomto případě jmenovat nejakynazev) a přidáme atribut :Global.
Použijeme-li atribut :Local, výsledná cesta se odvodí od názvu balíčku v Controlleru. Je-li název balíčku například tvaru Hello::Controller::Hello::Zeme::Argentina a podprogram je tvaru
pak je třeba do prohlížeče zadat adresu http://localhost:3000/zeme/argentina/info.
Dále je možné uvést atribut :Path("cesta/k/necemu"), kterým přímo určujeme cestu. V takovém případě nezáleží na názvu podprogramu. Cestu lze uvést v lokálním nebo globálním kontextu - to Controller pozná podle toho, zda cesta začíná lomítkem. Taktéž se používají atributy :Regex("regulární_výraz") resp. :LocalRegex("regulární_výraz") pro specifikaci umístění pomocí regulárních výrazů. To je užitečné zejména ve spojení s tím, že lze zachytávat požadované části URL do závorek a získávat je později pomocí pole $c->req->captures. Uveďme příklad. Zadáme-li atribut :Regex("^id(\d+)/typ([ABCD])$"), vyhoví například cesta http://localhost:3000/id954/typB a $c->req->captures->[0] bude obsahovat 954 a $c->req->captures->[1] hodnotu B. Zanedlouho se na objekt $c podíváme hlouběji, a bude tak jasné, co tento zápis vlastně znamená. Uveďme ještě, že pomocí atributu :Args určujeme, zda mají či nemají být přijaty argumenty. Pokud :Args neuvedeme, chová se Controller benevolentně. Pokud však uvedeme :Args(0), žádné argumenty vzaty nebudou a cesta musí vyhovět přesně - v opačném případě by stránka nebyla nalezena. Zadáme-li :Args(1), vyhoví pouze cesta s argumenty nebo alespoň s koncovým lomítkem. Existují i další akce. Nyní se však pro zájemce opět odkážeme na dokumentaci, kde jsou navíc všechny atributy vysvětleny na příkladech. Řešení kolizíV případě, že více akcí vyhoví zadání URL, má přednost ta nejkonkrétněji určená. To se počítá podle počtu lomítek. Dále platí, že akce určené pomocí regulárních výrazů se zkouší až nakonec. Pokud dle předchozích podmínek nelze rozhodnout, vyhraje ta akce, která je nalezena první. Která to bude, to nemusí být vůbec zřejmé a proto je dobré se sporných případů snažit vyvarovat. Příklad akcePro naše účely si vytvoříme podprogram nazvaný hello s atributem :Global, takže bude výsledná stránka dostupná na URL http://localhost:3000/hello. Podprogram hello tedy bude vypadat takto.
$self je objekt Hello::Controller::Hello a nebudeme ho vůbec potřebovat. Pomocí $c budeme celou aplikaci ovládat. Například pomocí něj specifikujeme šablonu pro aktuální stránku, což právě potřebujeme. Pomocí metody stash přiřadíme položce template novou hodnotu. V našem případě vezmeme v adresáři root soubor hello.tt a výsledný podprogram tedy bude vypadat takto.
Objekt $cNa okraj uveďme, že mimo stash lze použít nad objektem $c i několik dalších požadavků. Uveďme je zde však znovu pro přehlednost v jedné tabulce. U každé metody uvádíme i příklad použití. Více informací o tomto objektu lze nalézt v dokumentaci.
Speciální akceExistuje pět speciálních akcí mající svůj vlastní přednastavený význam. Jsou jimi default, begin, end, index a auto. Metoda default se volá v případě, že zadání URL nevyhoví žádná jiná akce. To je například způsob, jak vytvořit stránku známou jako The page not found. Podobný význam má index, ale ten narozdíl od default nepřijímá argumenty a má přednost. Výsledná aplikaceSpusťme nyní server. V adresáři script spustíme následující příkaz.
Zkusme do prohlížeče zadat adresu http://localhost:3000/hello. Naše vlastní stránka
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |