|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programuNapsali jste program, který je pomalý? Nevíte si rady, jak ho zoptimalizovat? Pak zkuste profiler - nástroj, který odhalí, jaké části programu trvají nejděle.
Kdysi jsme se zabývali modulem Benchmark. To je vynikající nástroj pro případy, kdy potřebujeme výsledek typu porovnání rychlosti dvou podprogramů. Co když ale potřebujeme komplexní analýzu naší aplikace, která neběží tak rychle, jak bychom očekávali? Pak je třeba použít daleko silnější nástroje. Mezi takové patří tzv. profilery, které dělají dynamickou analýzu běhu programu. Existují profilery měřící výkon i profilery měřící použití paměti. Mohou fungovat tak, že měří větší úseky (podprogramy nebo nějaké vybrané části) nebo menší úseky (jednotlivé výrazy). Jejich výstupem je rozbor zdrojového kódu v různé formě, statistická analýza nebo něco jiného podle zaměření konkrétního nástroje. Profiling a PerlPerl má to štěstí, že existuje nástroj Devel::NYTProf, který zastane většinu běžně požadovaných úkolů.
PříkladVětšinou se profiler používá na nějaké rozsáhlejší aplikace, které používají řadu modulů, kde tyto moduly používají jiné moduly atd. My si pro jednoduchost ukážeme běh profileru pouze na malém kousku kódu. Minule jsme se zabývali efektivitou algoritmů na výpočet Fibonacciho posloupnosti. Zkusme se tématu věnovat dále. Podívejme se na následující trojici podprogramů.
Každý z nich jsme použili k získání 26. čísla z Fibonacciho posloupnosti. Co bude trvat nejděle a jak dlouho? Zkusme se na to podívat pomocí profileru a jen pozorujme, co všechno se dozvíme. Použití profileruPředpokládejme, že předchozí kód máme uložen v souboru fib.pl. Použití je velmi jednoduché. Celá teorie tohoto dílu se nyní vejde do dvou příkazů. Pomocí toho prvního spustíme program a změříme časy pro všechno, co lze.
Vznikne nám soubor nytprof.out, kde jsou surová data. Rádi bychom je viděli v nějaké čitelné podobě, takže je zkonvertujeme do html:
To je vše, data jsou připravena. Výsledky analýzyNyní máme v adresáři nytprof řadu html souborů, ze kterých zkusme spustit v prohlížeči index.html. Co můžeme vidět? První řádek nám dá velmi zajímavou informaci:
Profiler počítá s veškerým kódem, který proběhl - tedy i s importovanými moduly. Dva časy ("exclusive time" a "inclusive time") jsou uváděny všude. První znamená čas, který jsme strávili právě uvnitř aktuálního podprogramu; pokud z něj voláme jiné podprogramy, tento čas se nepočítá. Druhý čas pak započítává i čas strávený ve volaných podprogramech. "Inclusive time" je tedy vždy větší nebo roven "exclusive time" a součet všech "inclusive time" může výrazně převyšovat dobu běhu programu, protože se některé úseky započítavají vícekrát. Dalším údajem zde jsou sloupce se záhlavím P resp. F. Sloupec P udává počet míst, odkud je daný podprogram volán. F je počet souborů, odkud je podprogram volán (tedy P je vždy větší nebo rovno než F). Analýza podprogramůNyní se podívejme na první tabulku. V ní jsou seřazené všechny použité funkce a podprogramy podle toho, kolik času s nimi procesor strávil. Všimněme si prvního řádku - naše neoptimalizovaná verze pro výpočet 26. čísla Fibonacciho posloupnosti byla volána 240 000 × jen kvůli výpočtu jednoho jednoduchého čísla. Tato volání zabrala astronomických 4,09 sekundy. Naše optimalizovaná verze volala sama sebe jen 49× a zabrala 1,18 milisekund, tedy odhadem 4000× méně. Navíc další volání by byla se zapamatovanými daty ještě podstatně rychlejší. Memoizovaná verze byla zdánlivě ještě dvakrát rychlejší, avšak ve výsledku není započítána režie okolo (jen samotné volání memoize zabralo skoro půl milisekundy). Všimněme si obarvení na škále mezi zelenou a červenou. Čím je dané číslo červenější, tím větší je náročnost toho, k čemu je přiřazeno. Ovšem implicitní nastavení není příliš citlivé a tak se většinou stává, že červené je skoro všechno. Je to však dobré minimálně k jedné věci: tomu, co není nejčervenější, se nemá smysl při optimalizaci věnovat. Barevně jsou ve výsledku profileru označeny také místa, kde používáme proměnné $&, $‘, $’, které výrazně zpomalují regulární výrazy. Zkusme nyní kliknout na některý z našich podprogramů. U toho neoptimalizovaného můžeme krásně vidět, jak mnohokrát se který výraz vyhodnocuje. U optimalizované verze můžeme vidět markantní rozdíl. Stejně tak u memoizované verze. Doplňme, že nahoře lze přepínat mezi block view, line view a sub view - podle toho, tak podrobně se mají statistiky ukazovat. Další zajímavou věci je Subroutine Exclusive Time Treemap. Výsledkem je odbélníkový graf, který se sestává z menších obdélníků reprezentujících jednotlivé podprogramy. Obsah obdélníku jsou úměrné času, který program v daném podprogramu strávil. Treemap z takto malého programu, kde má navíc jeden podprogram tak obrovskou majoritu, vůbec nevypadá jako treemap. Každý si však může zkusit profilovat jakýkoliv jiný program a pak může výsledek vypadat např. jako ukázka na blogu Tima Bunceho. Analýza souborůPodívejme se nyní na spodní tabulku úvodní stránky. Zde vidíme, z kterých všech souborů jsme používali kód. To je samo o sobě zajímavé. Ještě zajímavější však je pohled na to, kolik výrazů bylo v daném souboru vyhodnoceno a kolik času to celkem zabralo včetně nějaké základní statistické analýzy. Kliknutím na line, block nebo sub opět dostaneme rozepsání zdrojového kódu s podrobnějšími výsledky. Jak optimalizovatOptimalizace kódu bývá obvykle velmi nepříjemná. Je třeba postupovat systematicky od malých úprav a algoritmy pokud možno neměnit, protože to se může snadno zvrtnout v nekonečnou bezvýslednou práci. Uveďme si pár triků, které ale snadno udělat lze a mnohdy mohou k požadovanému výsledku stačit. Když stačit nebudou, je to špatné a asi nezbude než se zamyslet nad algoritmem.
Zjišťování kvality testůPomocí profileru Devel::Cover lze získávat informaci o tom, kolik procent kódu bylo použito. To se hodí zejména při testování, nakolik test skripty pokrývají modul. Jako výsledek získáme informaci o tom, jaký kód jsme otestovali a jaký ještě ne. Další informaceStojí za to zhlédnout prezentaci o Devel::NYTProf z OSCON 2010. Je zde interaktivně vysvětleno, jak profiling využívat.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |