|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druidVelmi efektně může v aplikacích vypadat zakomponování přetahování dat myší. Všichni to známe jako uživatelé. Jak ale drag&drop funguje v pozadí aplikace? Zdánlivě trochu komplikovanější postup si rozebereme na elementární kroky. Druhým tématem je nástroj na pohodlnou konfiguraci aplikace.
Drag & DropPřetahování objektů myší patří mezi další zajímavé schopnosti knihovny Gtk2. Přetahování probíhá v několika fázích. Nejprve existuje nějaký zdrojový objekt. Tím může být v podstatě jakýkoliv widget. Jakmile ho uživatel chytí na kurzor, stává se z něj jiný objekt, který se stará o animaci. Po uvolnění tlačítka myši se objekt přestane pohybovat a stává se z něj cílový objekt. Uvolnění tlačítka může nastat i nad widgetem z jiné aplikace. Nejprve je třeba aktivovat widgety, na kterých bude drag&drop proces probíhat.
Samotný proces pak můžeme rozdělit do několika kroků.
Napíšeme si aplikaci, na které si jednotlivé kroky vysvětlíme. Bude obsahovat nějaký seznam objektů, do kterého budeme moci upouštět objekty nové. Po upuštění obsahu vždy do seznamu přidáme novou položku. Drop - destinace a upouštěníNastavme nejprve cílový seznam, kam budeme moci objekty upouštět. Seznam vytvoříme pomocí Gtk2::SimpleList. Položky budou vždy obsahovat ikonu a popisek.
Dále je třeba nastavit, která data bude náš cíl přijímat. Nyní se spokojme pouze s přijímáním obyčejného textu text/plain.
Protože seznam bude potenciálně obsahovat hodně položek, vložíme ho do okna s posuvníky. Zajistíme tak, aby se okno zbytečně samo nezvětšovalo.
Poté ještě nastavíme akci, která se provede, jakmile náš seznam obdrží data.
Funkce upusteno pouze vygeneruje ikonu a přidá do seznamu novou položku, což je tato ikona s textem. Předali jsme si $list jako parametr, tudíž nám nic nebrání s ním manipulovat.
Drag - uchopení objektuNyní je polovina programu za námi. Zbývá dodefinovat zdrojové objekty. Vytvořme si například label, který budeme moci přesunout.
Nyní z něj pomocí EventBoxu vytvoříme zdroj. Přidáme tedy label do EventBoxu a metodou drag_source_set nastavíme chování při pokusu o přetažení. Povolíme pouze přetahování prvním a třetím tlačítkem myši. Jako první parametr tedy uvedeme ['button1_mask', 'button3_mask']. Budeme kopírovat obyčejný text.
Pomocí flags se dá nastavit, zda máme přijímat pouze obsah, který je přetahován z též aplikace (pak nastavíme GTK_TARGET_SAME_APP) nebo téhož widgetu (pak použijeme konstantu GTK_TARGET_SAME_WIDGET). Vytvořme opět akci, která se provede, jakmile uživatel začne náš objekt přetahovat. Zde akorát musíme nastavit data, která si přetahovaný objekt ponese s sebou.
Tím je hotový jednoduchý program, který je schopen procesu drag&drop. A nyní si zkuste přetáhnout nějaký text z jiné aplikace (například adresní řádek v internetovém prohlížeči). Co se stane? Úplně stejně lze postupovat při přetahování obrázků. Vždy je třeba vytvořit zdroj pomocí drag_source_set a v cíli metodou drag_dest_set povolit obrázky jakožto data, která náš seznam přijme. Druid - konfigurační obrazovkyDruid (častěji nazývaný wizard) je soubor několika po sobě jdoucími okny, které obvykle pokládají uživateli otázky. Uživatel nastavuje hodnoty a kliká na tlačítka "Další", "Zpět" apod. To se děje často při konfigurování aplikace po prvním spuštění. Budeme používat modul Gnome2::Druid. Měli bychom tedy nainstalovat modul Gnome2.
Nebudeme vytvářet čistou Gtk2 aplikaci, ale Gnome2 aplikaci. Je třeba na to pamatovat kvůli horší přenositelnosti. V aplikaci tedy načteme tento modul.
Dále vložíme informace o naší aplikaci a verzi.
A nyní již můžeme vytvořit druida. Pro nás nejzajímavějším parametrem je zde titulek okna.
Dále budeme postupně přidávat stránky. Obvykle máme úvodní stránku, závěrečnou stránku a nějaké stránky mezi tím. Úvodní a závěrečnou stránku vytváříme pomocí Gnome2::DruidPageEdge. Na všechny prostřední stránky obvykle používáme widget Gnome2::DruidPageStandard. Začněme tedy popořádku úvodní stránkou. Zde nastavíme hlavní nadpis úvodní stránky a nějaký uvítací text. Taktéž zde nastavujeme tři obrázky, které se zobrazí - logo a dva vodotisky (liší se pouze tím, na které části okna se zobrazují). My nastavíme dva z nich. Na závěr nesmíme zapomenout okno přiřadit našemu druidovi.
Dále nastavíme barvy. K tomu máme k dispozici několik metod podle toho, která část okna bude ovlivněna. Nastavíme barvu pozadí, pozadí textu a titulku.
Tím je hotova úvodní stránka. Úvodní okno Podívejme se na další stránku. Vytvoříme ji z widgetu Gnome2::DruidPageStandard. Opět zde nastavíme nějaký nadpis. Metodou append_item navíc můžeme vkládat další widgety. Vložme sem tedy zaškrtávací políčko. Na závěr opět musíme přidat stránku do druida.
Výsledek vidíme na obrázku. Prostřední okno pro nastavení Na závěr napíšeme poslední okno. Gnome2::DruidPageEdge jsme již používali u úvodní stránky. Zde je to stejné. Pozornost si však zaslouží nastavení dlačítka "Dokončit", které na konci obvykle nahrazuje tlačítko "Další". Dále si zde také vyzkoušíme odchytit signál. Jakmile je kliknuto na "Dokončit", vytiskneme na standardní výstup informaci o tom, že konfigurace byla dokončena.
Závěrečná stránka vypadá takto. Závěrečné okno Abychom zde měli kód kompletní, doplňme standardní zakončení programu. Doplňme, že je zvykem, aby se druid objevoval vždy uprostřed obrazovky.
Na závěr poznamenejme, že každá stránka emituje po potvrzení uživatelem signál next.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |