|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (34) - Formátování výstupu - formátyFormát je dalším nástrojem pro tisk formátovaných dat.
Formáty slouží opět k vytváření výstupů podle šablony. Oproti printf se užívají zejména pro šablony větších rozsahů, kdy je užití formátů nejen přehlednější, ale i jednodušší. Abychom mohli formáty používat, musíme ze všeho nejdříve definovat šablonu, kterou potom můžeme libovolněkrát použít. Definice šablonyŠablona se definuje klíčovým slovem format. Jeho syntaxe obsahuje název formátu, uvozující rovnítko, masky, hodnoty a ukončující tečku.
format NAZEV = Nezadáte-li název, implicitně se použije název cíle dat - v našem případě většinou STDOUT. Formátovací řetězec se skládá z prvků, které začínají znakem @. Může obsahovat i text. Zde jsou znaky, které lze používat:
Abychom si lépe ujasnily význam těchto znaků, vyjádříme z nich několik konkrétních vzorů. Jak se můžete z tabulky přesvědčit, je jejich vytváření intuitivní.
Jako ukázku si napíšeme pro začátek jednoduchou šablonu. Bude tisknout prvních 20 znaků z dané proměnné. Text přitom bude vycentrován uvnitř hranatých závorek.
format = Aplikace šablonyData zobrazíme funkcí write, které můžeme předat jako parametr ovladač, kam se budou data posílat. Ovladač je zde svázán se jménem šablony. Důsledkem toho je, že použijeme-li pro výstup funkci write, bude vytištěn záznam podle příslušného formátu. Následujícím způsobem aplikujeme šablonu vytvořenou výše.
$text = "centrovaný text"; Pokud používáme jiný formát než STDOUT a chceme tisknout na STDOUT, musíme ještě před tiskem nastavit proměnnou $~. V té je uchováván implicitně používaný formát.
$~ = "DATA"; Příklad užitíPokusme se ještě o jeden příklad. Vytvoříme formátovaný kurzový lístek. Data, uložená v hashi, vypíšeme pomocí cyklu. Každou jeho iteraci bude volán příkaz write;.
my($mena, $cena); Výstup se nám přesně podle šablony zformátuje. Nutno však poznamenat, že na takto jednoduchý příklad by stačila i funkce printf. Rozdělení textu do více řádkůVýměnou @ za ^ lze dosáhnout rozdělení obsahu proměnné na více řádků s pevnou délkou. Zároveň jsou zachovávány slova, je-li to možné. Zvolme například 15 znaků jako délku řádku.
$text = "Nějaký text, který chceme rozdělit na více částí."; To ještě není rozdělení, ale pouze odříznutí všeho, co je za 15. znakem.
$ perl format.pl Nyní provedeme skutečné rozdělení.
$text = "Nějaký text, který chceme rozdělit na více částí."; Text je úspěšně rozdělen.
$ perl format.pl Sice jsme dosáhli cíle, nicméně za vysokou daň. Sami asi ze zdrojového kódu vidíte, že takto postupovat nelze. Celý formát je navržen absolutně nepružně. Tento problém však elegantně vyřešíme pomocí již zmíněné sekvence ~~.
$text = "Nějaký text, který chceme rozdělit na více částí."; Nyní již není omezena délka textu, protože se automaticky vytvoří potřebný počet řádků. Poznámka - Perl implicitně neláme slova. Pokud však příkazem
$: = "";
nastavíme, že lámat lze všude, dostaneme následující výstup.
$ perl format.pl Výpis řádků s odsazenímSekvenci ~~ lze užít mimo předchozího i k dalším účelům. Níže uvedený kód vypisuje seznam, jehož položky jsou přehledně pod sebou.
$text = "1. položka\n2. položka\n3. položka\n4. položka\n"; Nejprve je vypsán 1. řádek textu za řetězcem Seznam:, poté se vypíše o řádek níž další a protože je uvedeno ~~, bude se to opakovat, dokud bude nějaký řádek k dispozici. Je nutné si uvědomit, že ^* ve vzoru zastupuje 1. položku (resp. řádek) a ^* ~~ postupně všechny ostatní položky. Položky se nám tak srovnají pod sebe, což můžeme vidět na výstupu.
$ perl format.pl Zápis formátovaného textu do souboruPři přesměrování výstupu do souboru ovladač souboru pojmenujeme stejně jako je název formátu. Parametrem write potom musí být název ovladače. Zapíšeme do souboru tabulku, obsahující 1., 2., 3., 4. a 5. mocniny čísel 0-20.
open FILE, ">soubor"; HlavičkyDosud jsme produkovali šablony, které mají značnou nevýhodu. Nelze jim vložit hlavičky. To je u různých tabulek nebo sloupcových výčtů nezbytné. Ještě než se začne aplikovat šablona, potřebujeme aby se automaticky aplikovala šablona hlavičky. Perl nabízí následující řešení. Máme formát TABULKA. Vytvoříme další formát s názvem TABULKA_TOP, který bude obsahovat právě formát hlavičky. Příkazem write; se nyní jednou provede hlavička a poté se vypisují už jen data. Platí, že je-li definován formát NÁZEVFORMÁTU_TOP, je aplikován jako hlavička formátu NÁZEVFORMÁTU. Poslední příklad na zápis tabulky do souboru trochu rozšíříme. Přidáme do něj hlavičku tak, že vytvoříme formát FILE_TOP.
format FILE_TOP = PatičkyDefinice patiček je o něco složitější. Je nutné nastavit 2 speciální proměnné. Proměnná $= specifikuje po kolika vypsaných řádcích (do kterých se počítají i řádky hlavičky) bude pata vypisována. V proměnné $^L je pak samotný obsah patky. Je-li tedy v proměnné $= hodnota 10, každých 10 řádků výstupu formátu se vypíše patka, poté znovu hlavička a dál pokračují data. Po vypsání dat je ale nutné ještě zvlášť vypsat hlavičku, aby na poslední straně nechyběla.
$= = 10; Je zde jeden nedostatek. Pata na poslední straně může být klidně třeba v polovině stránky. My bychom ale chtěli každou patku přesně na konec strany (tedy na stejné místo jako na ostatních stranách). To obnáší vynechat nějaký proměnný počet řádků. A právě počet řádků, které zbývají do konce strany, je uložen v proměnné $-. Řádek print $^L; nahradíme za:
print "\n" x $- . $^L;
StránkováníV proměnné $% je vždy uloženo aktuální číslo strany. Změníme hlavičku tak, aby ho obsahovala. Formát STDOUT_TOP bude vypadat takto:
format STDOUT_TOP = Příště začneme debugging.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |