|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (39) - PragmaPragmata jsou specifická kategorie modulů, které mění chování interpretu Perlu.
Moduly obvykle přidávají do programu funkce nebo proměnné. Pragma je speciální druh modulu, který nám nic nového nedává, ale upravuje stávající chování. Fungují tedy podobně jako přepínače u unixových příkazů. Názvy pragma modulů zpravidla začínají malým písmenem, čímž se odlišují od běžných modulů. Další odlišnost s běžnými moduly je v tom, že pragmata obvykle platí pouze lokálně. S koncem bloku končí i platnost vloženého pragma modulu. Lze je nejen zapínat, ale i vypínat. Zapínají se pomocí use pragma; a vypínají se příkazem no pragma;. V tabulce jsou uvedeny vybrané pragmatické moduly. Pro více informací o pragmatech navštivte příslušnou část dokumentace.
Nyní si k některým pragma modulům uvedeme více detailů. Kompletní informace jsou opět v dokumentaci. Další vlastnosti strictDirektivu strict již běžně používáme. Zmíníme se o ní však ještě jednou, protože jsme dosud přesně nedefinovali, co vlastně zakazuje. Použití příkazu use strict; zakazuje použití potenciálně nebezpečných konstrukcí. Jedná se o tři typy konstrukcí:
Uvedením parametru lze docílit toho, aby byl zakázán jen určitý typ konstrukce. Příkaz use strict 'vars'; zakazuje nedeklarované proměnné, parametr 'subs' zakazuje holá slova a 'refs' symbolické odkazy. Nicméně toto separování použijeme spíše výjimečně. KonstantyPragma constant, jak je již z názvu patrné, vytváří konstanty. Konstanta je symbolem s hodnotou, kterou nelze přepisovat. Definicí konstanty docílíme stejného výsledku, jakého bychom dosáhli definicí podprogramu, jež by vracel konstantní data.
use constant PI => 3.141592;
Přiřadili jsme symbolickému jménu PI hodnotu. Tato hodnota je neměnná a lze ji pouze číst. Po vytvoření konstanty s ní můžete nakládat podobně jako s obyčejnou proměnnou.
print PI; Přes odkaz lze do konstant ukládat i seznamové hodnoty.
use constant SEZNAM => 1, 2, 3; Mohlo by se zdát, že lze ukládat libovolně složité datové struktury a to pomocí odkazů. Ukládat je sice lze, ale má to háček. Konstantní totiž bude odkaz a ne hodnoty, na které ukazuje. Ty můžeme měnit.
use constant PLAT => { Matematika vyšších číselPro počítání s neomezeně dlouhými čísly lze užít pragmat bigint a bignum. bigint přetěžuje matematické operace pomocí modulu Math::BigInt. Můžeme tak provést například následující operaci.
use bigint; Získáme výsledek 340282366920938463463374607431768211456. Kdybychom bigint nepoužili, dostaneme pouze zaokrouhlenou hodnotu 3.40282366920938e+38. bigint a bignum mají několik voleb, které dále upřesňují jeho chování. Volba a zapíná podporu zaokrouhlování. Pro nastavení zaokrouhlování na 11 platných čísel zavedeme modul tímto způsobem.
use bigint "a", 11;
Přesnost lze nastavit i na základě pozice oproti desetinné čárce. Jako parametr volbě p předáme kladné nebo záporné číslo, podle toho na jaké straně od desetinné čárky se bude zaokrouhlovat. Zkusíme zaokrouhlit číslo na 2 desetinná místa.
use bignum "p", -2; Nakonec si zmiňme ještě dvě volby. Volba t zapíná trasovací režim a volba v vypisuje názvy a verze všech použitých modulů. Matematika desetinných zlomkůPragma bigrat je opět rozšířením bignum. Umožňuje počítat se zlomky bez převádění na desetinná čísla. Matematické operátory jsou přetíženy tak, že vracejí řetězec ve formátu zlomku.
use bigrat; Celočíselná matematikaPragma integer umožňuje pracovat s čísly výhradně jako integery. Přepnutí do celočíselného režimu provedeme tímto příkazem.
use integer;
Nyní bude desetinná část po provedení matematických operací vždy odříznuta. Pro porovnání uveďme též to samé v desetinné aritmetice.
use integer; print 7 / 3, "\n"; #vytiskne 2 Používání systémových zdrojůPřestože pragma less zatím není implementována a lze ji čekat až ve vyšší verzi Perlu, uvedeme si pro zajímavost její funkci, neboť může leckoho zaujmout. Pomocí ní budeme moci udělat vlastní kompromis mezi mírou použití operační pamětí a časem procesoru. less říká, čeho se má používat méně.
use less "memory"; Tímto máme za sebou většinu těch nejčastějších pragmat. Některé již známe z minulých dílů, ale pár jich na nás ještě v budoucnu čeká.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |