|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (27) - PrototypyPomocí prototypů lze kontrolovat datové typy proměnných vstupujících do podprogramu.
Téměř všechny smysluplné podprogramy přijímají nějaké argumenty, které jsou potom v podprogramu přístupné v podobě seznamu. Již z minulého dílu víme, jak argumenty přijímat. Nevíme však, jak si je i vynutit. Právě pomocí prototypů lze určit kolik jakých argumentů má podprogram vyžadovat. Prototyp obsahuje posloupnost speciálních znaků, podle které se určuje, co za parametry bude podprogram požadovat. Je uveden vždy za názvem podprogramu v jeho deklaraci nebo definici v kulatých závorkách.
sub jméno(prototyp) { U podprogramů s prototypem je nutné, aby byla definice nebo deklarace před samotným voláním. V opačném případě nebude na prototyp brán zřetel. Jednoduché prototypyV tabulce jsou znaky, jimiž lze určit prototyp.
Znak $ určuje, že bude očekávána hodnota ve skalárním kontextu. Skalární kontext je vynucen - tzn. při předání seznamu je vrácen počet jeho prvků. Pomocí * se dá předat typeglob, což se používá pro přijímání ovladačů. Prototyp pole a hashe spolkne vše až do konce seznamu argumentů. Pokud definujeme funkci s prototypem $$$$$$, je očekáváno 6 skalárních argumentů. Prototyp $@ zase vyjadřuje skalár a pole v daném pořadí. Pozor na zápisy jako @@. Pole se slijí, protože 1. pole spolkne vše až do konce seznamu a na 2. pole žádné hodnoty nezbydou.
sub f($$$) { Pokud spustíte tento úsek kódu, bude hlásit chyby. Prohoďme pořadí definice a volání funkcí tak, aby volání bylo před definicí.
f(1, 2); #zdánlivě ok Žádné chyby nejsou hlášeny! Jakoby prototypy nebyly specifikovány. Pokud však budete spouštět program s přepínačem
$ perl -w prototyp.pl
tedy zapnutými varováními, zobrazí se pro taková volání funkcí
main::f() called too early to check prototype
Znamená to, že argumenty nebyly zkotrolovány pomocí prototypu. Zabránit se tomu dá, jak již bylo řečeno, buď definicí podprogramů před jejich použitím, nebo dopřednou deklarací podprogramu. Deklarace popisuje parametry podprogramu před jeho definicí.
sub podprogram;
Deklarace s prototypem pak vypadá následovně:
sub podprogram(prototyp);
Ukažme si, použití v praxi. K poslednímu úseku kódu, který hlásil varování, přidáme deklaraci.
sub f($$$); Teď už byl prototyp normálně aplikován. Jen pozor na to, aby nedošlo ke konfliktu prototypů. V deklaraci musí být stejný prototyp jako v definici. Protože to, zda bude prototyp volán, záleží i na syntaxi volání podprogramu, rozlišíme si volání na 2 případy podle toho, zda bude prototyp aplikován. Tabulka obsahuje 4 možné zápisy volání:
Jinak řečeno, je-li podprogram volán s ampérsandem, prototyp není nikdy aplikován. Zde jsou další příklady využití prototypů:
sub f(@@); #nemá smysl - pole se slijí Zajímavá situace může nastat, pokud voláme funkci příkazem podobným následujícímu:
funkce +10;
Jak je vlastně takový příkaz interpretován? Jako funkce s argumentem 10 nebo jako součet návratové hodnoty funkce s hodnotou 10? Je-li definován prototyp, mělo by to být jasné. V případě prázdného prototypu se příkaz bere jako součet, jinak je číslo parametrem podprogramu. Předávání odkazů a další vlastnostiPřed symbolem, označujícím datový typ, může být znak \. To znamená, že podprogram přijímá datový typ, který označuje symbol, ale předává odkaz na něj. V samotném volání podprogramu pak nesmí být konstantní hodnota.
sub f(\@@); #1. pole bude převedeno na odkaz Na posledním řádku funkce přijímá jako parametr 3 pole, které jsou v podprogramu dostupné jako odkazy (skaláry) a neslijí se tak. Pak je možné volat podprogram klidně takto:
sub f(\@\@\@); Nepovinné parametry se od povinných oddělují středníkem. Můžeme tak definovat podprogram, který bude přijímat právě 1 nebo 2 skalární hodnoty.
sub f($;$){print @_;} Další možnost, kterou prototypy nabízejí, je specifikace více možných datových typů na tutéž pozici. Podprogram s touto deklarací přijme buď skalár nebo pole:
sub f(\[$@]);
Pojmenované argumentyV případech, kdy funkce přijímá velké množství argumentů, z nichž jsou navíc některé povinné a některé ne, je těžké udržet si v nich pořádek. Právě s tímto mohou pomoci pojmenované argumenty. Nejde syntakticky o nic nového, jen použijeme novou filozofii předávání argumentů. Předáme-li funkci hash s pevně danou strukturou, vytváříme vlastní systém správy argumentů. Je pak už na nás, jak si je ošetříme a zpracujeme. Argumenty se často uvozují znakem -. Uvedeme si jednoduchý příklad.
vypis_jmeno("-jmeno" => "Josef", "-prijmeni" => "Adamec"); Příští díl se bude zabývat rozsahy platnosti proměnných.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |